Fisura anală - apare spontan, după un episod dificil de defecație ce afectează ultimii 3-4 cm din canalul anal (este o rană sub forma unei ulcerații de la acest nivel), caracterizată prin durere violentă în timpul scaunului și sângerări. Este foarte des întâlnită și confundată de către pacienți cu boala hemoroidală.

Fisura anală apare la orice vârstă, atât la femei, cât și la bărbați, iar printre cauzele cele mai frecvente se numără constipația sau diareea, precum și contactul sexual anal.

Fisura anală acută – apare, de regulă, după o problemă de tranzit, constipație sau diaree și se vindecă spontan, dacă se elimină cele două cauze.

Fisura anală cronică este un proces ce persistă mai mult de o  lună. Semnele care ne indică o fisură anală cronică sunt: margini cu tendință de calcificare și sfincterul anal intern vizibil la inspecție sau anuscopie. De asemenea, în cazul fisurii anale se poate vedea papilita hipertrofică sau hemoroidul-santinelă. Din cauza spasmului cronic și a durerii, fisura nu se poate curăța și apare inflamația locală, ce duce la infecție.

Cauze

• La bărbați, de cele mai multe ori, fisura apare în zona posterioară (spate), regiunea unde se unesc mușchii sfincterieni și unde se exercită cea mai mare presiune, pe când la femei problema apare în față, deoarece este un loc considerat slab din cauza organelor genitale. Rar sunt întâlnite fisuri anale care nu sunt situate pe linia mediană
  • Constipația
  • Diareea
  • Presiunea exercitată (forțarea) din timpul sau după naștere (epiziotomia)
  • Factori externi, precum: clisme, aplicatoare etc
  • Ridicarea greutăților mari, prin care se exercită indirect o presiune pe abdomen (respectiv, pe intestine), ce forțează aparatul sfincterian

Simptome

• Durerea acută în timpul sau după defecare
  • Durerea, în cazul fisurii anale cronice, este de lungă durată și se intensifică nu numai după scaun
  • Sângerarea
  • Prurit (mâncărime)

Tratament non chirurgical

• Este indicat aproape în toate cazurile de fisură anală acută.
  • Schimbarea regimului alimentar. Optați pentru o alimentație bogată în fibre, fructe (prune, pere, portocale) și legume. Acestea ajută tranzitul și facilitează eliminarea scaunului
  • În cazurile rare, în care pacientul suferă de constipație cronică, sunt recomandate laxativele. Acestea se iau doar la recomandarea medicului
ATENȚIE! LAXATIVELE POT FACE MAI MULT RĂU. CEREȚI RECOMANDAREA MEDICULUI!
  • Pentru ameliorarea simptomelor, sunt recomandate băile de șezut. Acestea se fac 10-15 minute atât după scaun cât și în timpul zilei.
  • Tratamentele cu unguente locale, cu blocante de calciu cu o rată de succes de 75%
  • Injecția cu toxină botulinică

Tratament chirurgical

Atunci cand celelalte metode au date sec se practica:
  • Fisurectomie - presupune excizia fisurii uneori cu implicarea partial a sfincterului, dar cu multe complicatii locale postoperatorii: sangerari,infectii stenoze.
  • Sfincteromie laterala interna – considerata un Golden Standard de catre multi medici cu sansele cele mai mari(98%) de success la ora actuala. Practic se face sectionarea  a sfincterului intern printr-o incizie laterala. Dupa care fisura anala este lasata  sa se vindece singura.
  • Dilatatie anala - la ora actuala sugerata de catre multi medici catre abandon in fisura anala.

Fă-ți o programare!

Apelează cu încredere la unul dintre specialiștii noștri!